bvp-sidir

Doradztwo branżowe
Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
www.dalmond.pl artykuły biurowe

To w jaki sposób będziemy prowadzić naszą księgowość, w znacznej mierze powinno zależeć od wielkości naszej firmy. Dlatego też warto zaznaczyć, że wielu małych podatników korzysta z rozliczeń jakie umożliwia im księga przychodów i rozchodów. Jednak, żeby można z niej było korzystać tak jak należy, najpierw trzeba mieć pewność, że jest ona w odpowiedni sposób prowadzona. Dlatego też, warto sprawdzić, co musi się znaleźć w takiej księdze i w jaki sposób te informacje muszą być podane.

O czym trzeba pamiętać?

Przede wszystkim jeśli chcemy uniknąć problemów z prawem, to warto wiedzieć, że taka księga przychodów i rozchodów musi być założona w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Co więcej, taka księga może być prowadzona zarówno w formie papierowej, jak i przy użyciu konkretnych programów komputerowych. W tym drugim przypadku będziemy mogli korzystać z różnego rodzaju pakietów, które sprawią, że cały ten proces będzie znacznie łatwiejszy, tym bardziej że wiele obliczeń zostanie wykonanych przez program, a więc będzie to zrobione szybciej, niż gdyby podatnik sam miał wszystko wyliczać. Jeżeli jednak wybierzemy formę papierową, to musimy pamiętać, aby wszystkie strony i wpisy były ponumerowane w odpowiedniej kolejności.

Oczywiście warto też wiedzieć, że prowadzeniem takich ksiąg przychodów i rozchodów możemy się zajmować samodzielnie, ale możemy to także zlecić do jednego z biuro księgowe poznań, które z pewnością działają w naszej okolicy.

Co jest ważne?

Nie ma znaczenia czy sami prowadzimy takie księgi czy jednak przekazaliśmy je specjalistom. Zawsze powinniśmy mieć pewność, że są one prowadzone w sposób rzetelny, jasny i przejrzysty. Wszystkie przychody i koszty powinny być w nich zamieszczane od razu w momencie ich uzyskania czy poniesienia.

Co więcej, takie księgi powinny być prowadzone w taki sposób, aby szybko i bez najmniejszych problemów można było z nich wyciągnąć wszystkie najważniejsze dane, tak aby móc z nich przygotować odpowiednie sprawozdanie. Takie księgi przychodów i rozchodów zawierają w sobie wszystkie transakcje, jakie były wykonywane w firmie. To oznacza nie tylko te, które wykazane są w fakturach, ale również te dotyczące wypłat pracowników, opłat za media, czy szkolenia. Nawet jeśli nie planujemy samodzielnie prowadzić takich ksiąg, bo chcemy to zlecić specjaliście, to i tak warto wiedzieć, w jaki sposób powinno się to odbywać i jak powinny się one prezentować.

Rekompensata za płatność po terminie

Wówczas będzie istniała pewność, że wszystko będzie zrobione zgodnie z wytycznymi i nie będziemy musieli się obawiać żadnych kar.